Παρασκευή, 2 Απριλίου 2010

Ο Στύλος σας εύχεται καλό Πάσχα!

Γειά σε όλους και καλό μήνα!

Μεγάλη Παρασκευή σήμερα και πλησιάζει η κορύφωση των Παθών, λίγο πρίν τη Σταύρωση. Ο Κύριος συλλαμβάνεται, δικάζεται και καταδικάζεται, βασανίζεται και στο τέλος σταυρώνεται. Επειδή όμως το Σάββατο απαγορεύονταν οι κηδείες, ο Ιωσήφ από την Αριμαθαία παίρνει την άδεια να ενταφιάσει το σώμα του σε τάφο λαξευμένο σε βράχο. Έτσι λοιπόν, σήμερα το μεσημέρι στην εκκλησία γίνεται η Αποκαθήλωση και το βράδυ η περιφορά του Επιταφίου. Με αφορμή την ύστατη τούτη λύπη πρίν τα χαρμόσυνα νέα της Ανάστασης, σας καλούμε ανεξαρτήτως αν πιστεύετε ή όχι, να ξανασκεφτείτε και ίσως να αναθεωρήσετε κάποια πράγματα: τα σημαντικά προβλήματα της ζωής σας που μπορεί να μην είναι τόσο σημαντικά, τις σχέσεις σας με τους άλλους, τις δυνάμεις και το κουράγιο σας, τους στόχους σας και τον τρόπο που αντιμετωπίζετε κάποια ζητήματα, την υγεία σας. Εμείς στο Στύλο σας ευχόμαστε να περάσετε όμορφα τις γιορτές, ό,τι και να κάνετε, όπου κι αν είστε! Καλή τύχη και σε όσους θα παίξουν αυγο-τσουγκρίσματα! Θα συνεχίσουμε τις δοξολογίες και τις κατηχήσεις μετά από μία διακοπή λίγων ημερών. Να είστε καλά!



Σας αφήνουμε με μερικά έθιμα-παραδόσεις της ημέρας που επιβιώνουν ακόμη στις μέρες μας

Στα χωριά της Πυλίας πίνουν ξίδι και καπνιά για να δείξουν την αγάπη τους στο Χριστό, που τον πότισαν ξύδι. Στην Κρήτη τρώνε νερόβραστα φαγητά με ξύδι, σαλιγκάρια βραστά, των οποίων το ζουμί μοιάζει με ξύδι. Στην Κορώνη, ούτε φωτιά ανάβουν, ούτε μαγειρεύουν, ούτε μπουκιά βάζουν στο στόμα τους. Κάποιοι βάζουν σε ένα ποτήρι ξύδι, ρίχνουν μέσα και λίγη αράχνη και πίνουν τρεις γουλιές.

Όταν κατά το μεσημέρι γίνει η Αποκαθήλωση και εκτεθεί σε προσκύνημα η παράσταση του Ιησού πάνω σε φορητό κουβούκλιο, τότε αρχίζει ο στολισμός του Επιταφίου. Το στολισμό κάνουν τα κορίτσια της ενορίας, με άνθη της άνοιξης. Όλα τα λουλούδια πλέκονται σε στεφάνια και γιρλάντες και ο Επιτάφιος γίνεται όλος μια κορόνα από άνθη. Σε πολλούς τόπους, τα κορίτσια ενώ στολίζουν τον Επιτάφιο ψάλλουν το μοιρολόγι της Παναγίας.

Όταν νυχτώσει αρχίζει η ακολουθία και η περιφορά του Επιταφίου. Η πομπή σχηματίζεται από τα Εξαπτέρυγα και το Σταυρό μπροστά , τον Επιτάφιο και τους ιερείς πιο πίσω. Στις πόλεις προηγούνται οι μουσικοί, παίζοντας πένθιμα εμβατήρια. Ο κόσμος που ακολουθεί κρατάει στα χέρια αναμμένες λαμπάδες. Κατά διαστήματα η πομπή σταματά σε πλατείες και σταυροδρόμια και εκεί οι ιερείς ψάλλουν δεήσεις.

Στο Μελιγαλά, τη Μεγάλη Παρασκευή το βράδυ ανάβουν ''φουνταρίες". Κάθε νοικοκυρά, όταν σημαίνει η καμπάνα για τον Επιτάφιο, ρίχνει μπροστά στην πόρτα του σπιτιού της δυο - τρία μάτσα κληματόβεργες και τους βάζει φωτιά. Μέχρι να βγει ο Επιτάφιος, οι κληματόβεργες έχουν πλέον γίνει θράκα. Την ώρα που o παπάς περνά έξω από το δρόμο του σπιτιού της, η νοικοκυρά ρίχνει πάνω στη θράκα μια χούφτα μοσχολίβανο και ο παπάς κάνει εκεί παραστάσιμο.

Στις Μέτρες της Θράκης, η πομπή του Επιταφίου, σταματά έξω από ένα παρεκκλήσι, όπου εκεί βρίσκεται έτοιμη η φωτιά για να καεί ο Ιούδας. Τη στιγμή που ο Ιερέας διαβάζει το σχετικό Ευαγγέλιο, ανάβουν τη φωτιά και καίνε τον Ιούδα. Παίρνουν μια χούφτα από εκείνη τη στάχτη και τη ρίχνουν στα μνήματα.

Στην Κίο, τη Μεγάλη Παρασκευή που γυρίζουν τον Επιτάφιο, σταματούν στις διασταυρώσεις και μνημονεύουν.Επίσης οι πόρτες των σπιτιών τους μένουν ανοιχτές, για να μπει μέσα η Θεία Χάρη. Οι άνθρωποι πηγαίνουν νωρίτερα και τοποθετούν χώμα στα σημεία που θα σταματήσει ο επιτάφιος. Μόλις τελειώσει η λειτουργία, πηγαίνουν και παίρνουν από εκείνο το χώμα και το σκορπούν στο σπίτι για να χαθούν οι κοριοί.

Σε ορισμένες περιοχές, όπως για παράδειγμα στη Λέσβο, δεν ανάβουν φωτιές μόνο τη Μεγάλη Παρασκευή, αλλά και τις υπόλοιπες μέρες από τη Μεγάλη Τετάρτη μέχρι το Μεγάλο Σάββατο.

Ξεχωριστή σημασία έχει και η συνήθεια των Σερραίων γυναικών, να τοποθετούν στη διάρκεια της περιφοράς του Επιταφίου, πάνω σε τραπέζι μπροστά από το κατώφλι της Εξώπορτας, την εικόνα του Εσταυρωμένου ανάμεσα σε άνθη, αναμμένα κεριά και θυμιάματα. Δίπλα τοποθετούν ένα πιάτο με χλόη φακής ή κριθαριού, την οποία έχουν φυτέψει για αυτό το σκοπό, κάποια ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής. Το έθιμο συναντάται και σε άλλες περιοχές.

Σε άλλα μέρη οι πιστοί επισκέπτονται ξωκλήσια ενω άλλοι κάποιο νεκροταφείο.

1 σχόλιο:

s0t είπε...

kali anastasi kai kalo pasxa paidia, kala na perasete....