Δευτέρα, 31 Ιουλίου 2006

Ομιλείτε την ελληνική;

Αυτό το «εκπτώσεις» στα ελληνικά καταστήματα τα τελευταία χρόνια έχει αντικατασταθεί από το sales, ειδικά στα μεγάλα μαγαζιά του κέντρου.
Φαίνεται ότι είναι εκτός μόδας τα ελληνικά. Εντάξει οι αλλαγές στα ονόματα και τις φίρμες είναι παλιό φαινόμενο. Συζητήθηκε για αρκετά χρόνια αλλά όπως φάνηκε οι λατινικοί χαρακτήρες δεν ήταν ένα απλό καπρίτσιο της εποχής αλλά χαρακτηριστικό μιας κοινωνίας που είχε κουραστεί από την ελληνοπρέπεια και θαμπωνόταν από τα μεγαλεία της δυτικής Ευρώπης την οποία επιδίωκε να μιμηθεί.
Σήμερα τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά από τα μέσα της δεκαετίας του ’80.
Τα παιδιά αρχίζουν τα μαθήματα αγγλικών από τα επτά, οι φθηνές πτήσεις επιτρέπουν τα ταξίδια στις κοντινές ευρωπαϊκές χώρες σε μια μέση ελληνική οικογένεια, κάποιες δεκάδες χιλιάδες νέων σπουδάζουν στην Αγγλία και να μην ξεχάσω πως επισήμως ανήκουμε στον στενό πυρήνα των δώδεκα πιο ανεπτυγμένων ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ κρατών. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι χρησιμοποιούνται περισσότερες αγγλικές λέξεις γιατί τώρα πολύ απλά μπορούμε και τις καταλαβαίνουμε. Σωστά. Αν πριν καμιά δεκαπενταριά χρόνια έλεγες ότι δίπλα στο σπίτι σου άνοιξε lounge bar το πιθανότερο είναι να γινόντουσαν παραλληλισμοί με το γκέι μπαρ…
Τελικά τι γίνεται; Πολύ δεν κρατά αυτή η μόδα με την αγγλικοποίηση; Για να περάσει μια μόδα πρέπει να έρθει η επόμενη και εφόσον τα αγγλικά (όχι απαραιτήτως συγκεκριμένη γλώσσα αλλά σίγουρα οι λατινικοί χαρακτήρες) θεωρούνται πιο in, όλο και χρησιμοποιούνται περισσότερο από τα ελληνικά. Το «εκπτώσεις» παραπέμπει σε μαγαζιά τις γειτονιάς σε αντίθεση με το sales που παραπέμπει στο ΑΤΤΙΚΑ. Το ζήτημα είναι να γίνουν μόδα τα ελληνικά. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Στην εποχή της ελεύθερης αγοράς τίποτα δεν επιβάλλεται άρα σίγουρα όχι με τη βοήθεια του κράτους. Άλλο πράγμα η συστηματική κρατική προπαγάνδα άλλο η «μόδα». Το πασοκικό «επιμένων ελληνικά» σε μια εποχή που η ηγεσία ονειρευόταν αυτάρκεια και σοσιαλισμό δεν έπεισε πολλούς.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις φαίνεται να έχουν πειστεί ότι η επιβίωση τους βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με την εξωστρέφεια τους και εκεί έξω μόνο η ελληνική παράδοση είναι που μας κάνει να ξεχωρίζουμε. Αν εκμεταλλευτούμε περισσότερο εμπορικά την ελληνικότητα μας ίσως πεισθούμε και μείς για τη χρήση περισσότερων ελληνικών λέξεων.

1 σχόλιο:

Gagakias είπε...

Koita na deis file, o Liakopoulos oxi mono ta leei, ta poulaei kiolas alla kamia allagi. Ela kato apo to stylo na matheis ispanika k tha eimaste oloi eutyxismenoi..