Τρίτη 3 Απριλίου 2007

Εξετάσεις

Το υπουργείο διάβασα έβγαλε μια ανακοίνωση για την ημερομηνία έναρξης των εξετάσεων στα λύκεια, κάπου στα μέσα του Μάη. Την ίδια εποχή δεν άρχιζαν και τα προηγούμενα χρόνια; Φέτος όμως, αν θυμάμαι καλά στις αρχές του χρόνου έγινε ολόκληρο τζέρτζελο με τις απεργίες των καθηγητών. Τι ακούστηκε..... οτι για να αναπληρώσουν θα κάνουν μάθημα Χριστούγεννα και Πάσχα, οτι θα κάνουν μαθήματα μέχρι τον Ιούλιο, οτι θα γίνονται μαθήματα μέχρι το απόγευμα και άλλα όμορφα που μας έκαναν να θαυμάσουμε το ήθος, την εργατικότητα και την αυταπάρνηση του εκπαιδευτικού προσωπικού στην Ελλάδα, που έχει τη διάθεση και το θάρρος να δεχτεί το τίμημα των αγώνων του. Το υπουργείο από την άλλη κρατώντας μια μάλλον ουδέτερη στάση άφηνε τα πράγματα να εξελιχτούν.
Τελικά εξελίχθηκαν. Μετά από μερικούς μήνες, κάποια φρέσκα σκάνδαλα και νέα επικαιρότητα, όλα βαίνουν καλώς και τα πάντα έχουν ξεχαστεί. Άλλη μια ευτυχισμένη σχολική χρονιά έφτασε στο τέλος. Κανένας δε νοιάζεται.
Όταν δε νοιάζονται βέβαια οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι πως περιμένεις να νοιαστούν οι εκδότες.
Δεν έχω καμία σχέση με το χώρο αλλά παρατηρώ ένα γενικότερο εφησυχασμό. ''Και να γινόταν κανονική αναπλήρωση τι;'' Το υποβόσκων ερώτημα όλων των μετεχόντων. Από το σχολείο θα περάσεις στις πανελλήνιες; Φροντιστήρια και ιδιαίτερα λέγονται οι νέες ελληνικές μέθοδοι διδασκαλίας. Εκεί ο νέος πραγματικά διδάσκεται. Το σχολείο δεν είναι τίποα άλλο παρά ενας χώρος συγκέντρωσης, κουβεντούλας και θεατρινισμού-μάθημα. Όλοι το ξέρουν και το αποδέχονται υπουργείο-καθηγητές-μαθητές.
Αν όμως το φταίξιμο των ελληνικών κυβερνήσεων βρίσκεται στο να πληρώνουν τους μισθούς και μετά να κλείνουν τα μάτια, οι καθηγητές είναι αυτοί που κάνουν τη βρώμικη δουλειά καταδικάζοντας στην αμάθεια αυτόν που δε θα πάει στο φροντιστήριο μετά το μάθημα.

4 σχόλια:

mafalda είπε...

Καλημέρα!
Κοίτα εν μέρει έχεις δίκιο ή μάλλον επί της ουσίας έχεις δίκιο.
Ωστόσο, επέτρεψε μου να σου θυμίσω ότι οι καθηγητές δεν απήργησαν. Οι δάσκαλοι στα δημοτικά σχολεία απήργησαν και οι ρυθμίσεις που λες θα γίνονταν εκεί. Ωστόσο, έχεις δίκιο, γιατί έχω την εντύπωση ότι ρυθμίσεις στα δημοτικά δεν έγιναν.

Όσον αφορά στα Γυμνάσια και Λύκεια, τα μαθήματα χάθηκαν λόγω καταλήψεων. Εξ' αρχής είχαν πει ότι θα καλυφθούν οι ώρες από κατάργηση εκδρομών, ημέρων εκκλησιασμού κλπ. Στο Γυμνάσιο που είναι καθηγήτρια η μητέρα μου δεν έχουν πάει ούτε μία εκδρομή φέτος. Σου το λέω γιατί τη χρονιά που έδινα πανελλήνιες υπήρχαν απεργίες και δώσαμε εξετάσεις Ιούλιο, και εφτά χρόνια πριν από μένα η αδερφή μου έδωσε πανελλήνιες Αύγουστο, επίσης λόγω απεργιών.
Και θα σου πω κάτι για να τιμήσω συγκεκριμένους ανθρώπους, καθηγητές στο σχολείο μου τότε με την απεργία. Είχαν απεργήσει σχεδόν όλοι, αλλά σαν σύλλογος είχαν αποφασίσει ότι θα δηλώνουν απεργοί και θα διδάσκουν στην τρίτη Λυκείου τα μαθήματα δέσμης μόνο για να προχωράμε το διάβασμα για τις πανελλήνιες. Για τις ώρες αυτές δεν πληρώνονταν, γιατί δεν έσπαγαν την απεργία. Σου το λέω γιατί μερικές φορές υπάρχουν άνθρωποι με φιλότιμο αλλά δεν ακούγονται. Ίσως - γιατί δεν το ξέρω - κάτι αντίστοιχο να μην είχε γίνει μόνο στο δικό μου σχολείο.

stilitis είπε...

Tο θέμα το γνωρίζεις βαθύτερα και εκ των έσω:)
Οι γνώσεις μου επι των εκπαιδευτικών-θεμάτων- περιορίζονται στην δική μου επίπονη σχολική εμπειρία και σε ότι ακούω από αυτούς που βρίζω (μου μου ε, το'πιασες...). Τα σχολεία που έζησα εγώ, υπήρξαν κέντρα διδασκαλικών ''αγώνων'', καταλήψεων και ότι άλλο είχε ανακαλυφθεί (τώρα που το σκέφτομαι είχα πάρει μέρος και σε αποχές...) ενώ και τις εκδρομούλες μας είχαμε και μέσα Ιουνίου το κλείναμε. Δύο Γυμνάσια και ένα Λύκειο απόλαυσα κατα τη διάρκεια της καριέρας μου. Η αλήθεια βέβαια είναι οτι ο Μέρφι με κυνηγά από μικρό παιδί οπότε μου έχουν μείνει κάποια τραύματα από το παιδαγωγικό σύστημα γι'αυτό μη με παρεξηγείς που χώνω...

mafalda είπε...

Δεν με κατάλαβες.. καλά κάνεις και χώνεις, εγώ συμφωνώ μαζί σου. Κοίτα, μπορούμε να μιλήσουμε για την εκπαίδευση αν θες, η οποία έχει τα χάλια της, ωστόσο είναι ένα πρόβλημα τόσο σφαιρικό που θέλει πολύ συζήτηση.
Οι καθηγητές είναι ένα πρόβλημα.
Η έλλειψη είναι άλλο ένα πρόβλημα.
Δυστυχώς, όλοι ρίχνουν εκεί αποκλειστικά την ευθύνη. ΄Μένουν όμως από έξω παράγοντες ακόμα πιο σημαντικοί. Ας πάρουμε ως δεδομένο ότι η πλειοψηφία των καθηγητών είναι αδιάφορη και δεν προσφέρει μάθηση στα παιδιά. Θα συμφωνήσω. Πριν όμως τους λιθοβολήσουμε, και πριν τους αξιολογήοσυμε πρέπει να δούμε αν τους επιτρέπουμε να κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Πάμε λοιπόν.
Η έλλειψη υποδομών τους κρατάει πίσω.
Τα χάλια βιβλία τους κρατάνε πίσω.
Η αντιστοιχία διδακτέας ύλης/ωρών μαθημάτων δεν επιτρέπει άλλο τρόπο διδασκαλίας.
Και πάμε στα πιο βασικά. ΓΟΝΕΙΣ.
Παλιά οι γονείς μας μας πίεζαν να διαβάσουμε και μας έκαναν φασαρία για τους κακούς βαθμούς.
Τώρα πια είναι ο τρόμος των καθηγητών. Απαιτούν να μπαίνουν βαθμοί στα παιδιά τους που δεν ανοίγουν βιβλίο. Έχει βοηθήσει και το υπουργείο σε αυτό. Εντολές όπως, απαγορεύεται να διορθώνετε τα γραπτά με κόκκινο στυλό γιατί δημιουργεί ψυχολογικά προβλήματα, και τα λοιπά, έχουν δημιουργήσει μια ασυδοσία η οποία κάνει πλέον τους καθηγητές να τρέμουν τους μαθητές. Το αποτέλεσμα? Να κάνει κάτι ένας ανήλικος και οι γονείς του να δηλώνουν: δεν μπορούμε να τον/την μαζέψουμε - που είναι το κράτος. Που θες να είναι το κράτος κυρά μου? Σπίτι σου να μεγαλώνει το παιδί σου? Όπως το έκανες να το λουστείς, δικό σου δημιούργημα είναι.
Πέρνα έξω από ένα σχολείο, και θα δεις να είναι ντυμένα, χτενισμένα, μακιγιαρισμένα σαν να πηγαίνουν σε κλαμπ. Να μιλάνε στα κινητά κατά την ώρα του μαθήματος, να ξεβρακώνουν καθηγητές και να τραβάνε βίντεο.
Δεν μπορώ να χωρέσω όλη την πραγματικότητα του ελληνικού δημόσιου σχολείου σε ένα μήνυμα. Πες μου όμως..
Εσυ, αν ήσουν καθηγητής, τι καθηγητής θα ήσουν?
Άντε, γιατί η υπερβολική δημοκρατία θα μας φάει. Έλεος!

stilitis είπε...

Καλά, ξύνεις πληγές.
Θυμάμαι περιστατικό στο Γυμνάσιο (ο Θεός να το κάνει) με μάνα να παραμονεύει έξω από την τάξη, έτοιμη να μπουκάρει μέσα, τη στιγμή που ο γιόκας θα έτρωγε την αποβολή. Ε λοιπόν γίνεται το αναμενόμενο και κολλημένοι στο τζάμι της απέναντι αίθουσας ''θαυμάζουμε'' τη μάνα-φρικιό να φτύνει και να τραβάει τον καθηγητή έξω... Από ότι μάθαμε-από την πλευρά του μικρού- ο ''απαράδεκτος'' καθηγητής διώχθηκε. Εγώ πιστεύω τους έγραψε όλους και ζήτησε μετάθεση με τη βοήθεια του γυμνασιάρχη. Αναρχία θέλετε, θα την έχετε. Ποιός νοιάζεται;
Στην περίπτωση μας υπάρχουν κάποια δεδομένα. Οι ώρες διδασκαλίας είναι συμβολικές, τα κτίρια και ο εξοπλισμός τους τίποτα περισσότερο από φτηνοκατασκευές της αρπαχτής και τα συγγράματα απλά λίγα. Ειδικά για το τελευταίο θυμάμαι καθηγήτριες στην τελευταία τάξη του Λυκείου που κουβάλαγαν μαζί και τους Πατάκηδες μπας και καταλάβουμε όλοι μαζί τι εννοεί το σχολικό βιβλίο. Λέω όλοι μαζί γιατί πάντα μας ρώταγαν για το τι μας είπαν στα φροντιστήριο.
Αυτά όμως είναι πράγματα με τα οποία έχουμε μάθει να ζούμε και να ανεχόμαστε όσον αφορά το δημόσιο σχολείο με τη σημερινή του μορφή.
Οι κρατικά παρεχόμενες υποδομές θα βελτιωθούν με επιπλεόν χρηματοδότηση, η χρηματοδοτηση προκύπτει από την οικονομική ανάπτυξη. Πώς προκύπτει αυτή ας υποθέσουμε οτι είναι γνωστό αφού όλοι την ίδια Ευρω-αμερικανικού τύπου φιλελεύθερη δημοκρατία στηρίζουμε και αποδεχομαστε έστω και φαινομενικά αφού αντιληφθήκαμε οτι μόνο μέσω αυτής μπορούμε να ικανοποιήσουμε τις περισσότερες ανάγκες μας.
Τί μας μένει; Το έμψυχο δυναμικό.Αυτοί που συμβάλλουν άμεσα στο συγκεκριμένο δημιούργημα είναι α)καθηγητές, β)μαθητές και γ)γονείς.
Δεν εστιάζω στους δύο τελευταίους γιατί απλά θεωρώ το θέμα της οικογένειας πολύ ευαίσθητο όσον αφορά τη σύγχρονη ορθολογική κοινωνία. Σε όλη τη δύση τα ίδια προβλήματα έχουν. Ο Φουκουγιάμα καταλήγει στο συμπέρασμα οτι καλός ο φιλελευθερισμός και ο ορθολογισμός αλλά τίποτα δεν μπορεί να σταθεί χωρίς κάποια πίστη σε υπερβατικές αξίες πχ θρησκεία, πατρίδα, οικογένεια που θα κρατήσουν το υποσυνείδητο τιθασευμένο.
Θέλω να πω οτι από παιδιά και γονείς όλα να τα περιμένεις αφού έχουν να τους συγκρατήσει μόνο τη δική τους ελεύθερη βούληση.
Οι καθηγητές από τη άλλη έχουν ένα πιο ξεκάθαρο στόχο. Επιτελούν ένα λειτούργημα επιδιώκοντας παράλληλα την ικανοποίηση του δικού τους συμφέροντος.
Πληρώνονται για κάποια συγκεκριμένη δουλειά. Η αναγνώριση και τα ηθικά οφέλη που θα αποκομίσουν εξαρτώνται από την απόδοση τους. Όταν η απόδοση είναι μέτρια έως κακή για μεγάλο χρονικό διάστημα κάτι δεν είναι φυσιολογικό. Εάν τα χρήματα είναι λίγα (που δεν είναι και τόοοοοοοοοοοσο λίγα) τι γίνεται με την αναγνώριση. Εκτός πάλι αν πιστεύουν οτι βρίσκονται εκτός αγοράς εργασίας και δεν τους απασχολεί καθόλου το θέμα της πρωινής εργασίας. Με την διδασκαλία θα ασχοληθούν στην απογευματινή δουλειά τους στο φροντιστήριο.
Διάβασα χθές στη Ναυτεμπορική τον υπεύθυνο του Συνδέσμου για την ψυχοκοινωνική υγεία του παιδιού και του εφήβου, που δήλωσε με αφορμή το ευρωπαϊκο συμποσιο για τις ανοιχτές γραμμές υποστήριξης ότι μόλις το 3% των τηλεφωνημάτων που δέχονται είναι από εκπαιδευτικούς. Μιλάμε για κάπου 4500 κλήσεις συνολικά το δίμηνο. Τελικά οι απασχολούμενοι στον συγκεκριμένο κλάδο πριν πιάσουν δουλειά θα πρέπει να καταλάβουν οτι ο νεος ρόλος τους θα είναι πρώτα παιδαγωγός και μετά δημόσιος ή ιδιωτικός υπάλληλος.